top of page

Feitjes en Weetjes van de Verbouwing

Feiten en weetjes rond het verbouwen en renoveren van het verenigingsgebouw van Pieter Aafjes

2011 -2020

Begin 2011 werd duidelijk dat de gemeente Culemborg af wilde van een aantal panden welke zij verhuurde aan organisaties en instellingen die geen gemeentelijke taken uitvoerden. Het pand aan de Goilberdingerstraat wat door Pieter Aafjes werd gehuurd was een van die panden.

Het pand bevond zich in niet al te beste staat en aankoop door de vereniging Pieter Aafjes was niet per definitie de enige optie.

Er is een commissie in het leven geroepen om te onderzoeken wat Pieter Aafjes kon en wilde doen nu de huur door de gemeente was opgezegd.

Hierna volgt een overzicht van hetgeen er vanaf dat moment is gebeurd met, in en om het pand.

Oktober 2011

Oprichting commissie huisvesting

Leden: Cor van Stijn (voorzitter Stichting vrienden van Pieter Aafjes); Wiel Rutten (bestuurder Pieter Aafjes); René Broekman (voormalig penningmeester Pieter Aafjes); Robert van Hees (voormalig tweede penningmeester Pieter Aafjes); Ruud Vermeulen (lid Pieter Aafjes); Kees Hilhorst (lid Pieter Aafjes); Jaco Buiter (lid Pieter Aafjes)

December 2011

Start uitgifte PAC’s (Pieter Aafjes Certificaten) tbv financiering aankoop van een/het eigen gebouw.

2012

Gesprekken door leden van de commissie huisvesting met de gemeente en andere instanties over aankoop gebouw.

September 2012

Bijzondere ledenvergadering met als onderwerp de voorgenomen aankoop van het gebouw aan de Goilberdingerstraat 14.

Oktober 2012

Overleg met gemeente en banken over details aankoop.

Januari 2013

Aankoop gebouw

December 2013

Aanvang renovatie

2013

Het jaar 2013 is gebruikt voor uitwerken van de plannen en voor het vergunningen traject. Ook is in deze periode de financiering door het Nationaal Restauratie fonds rond gekomen. Echt “verborgen gebreken” waren er niet, maar snel werd duidelijk dat het dtaat van onderhoud van het pand niet erg best was.

Een deel van de commissie huisvesting is zich na de aankoop dan ook gaan bemoeien met de praktische zaken rond renovatie en verbouw.

Wiel, René en Kees zijn lid gebleven van de commissie, maar hebben zich niet meer bezig gehouden met de praktische zaken als bouw en verbouw. Cor heeft door zijn wekelijkse bezoekjes en het meebrengen van tompoucen op een andere manier zijn inzet voortgezet.


Het eerste wat is aangepakt is het vervangen van de verrotte vloer onder de huidige leslokalen en het herstellen van de ventilatie onder de vloer. De ruimte tussen de oude vloer en de grond was helemaal volgestort met bouwafval van een eerdere verbouwing.

Indertijd (1978) een goed idee vonden de toenmalige vrijwilligers die hun namen achter lieten op de achterkant van een taartdoos van Verhallen. Verhallen deed toen al goede zaken bij Pieter Aafjes. Het taartdeksel vonden wij tussen het puin onder de grond terug. Inmiddels liggen de betrokken oud vrijwilligers er zelf ook maar dan op een andere locatie.

Daarna werd gestart met de bouw van de leslokalen. De frequentie van het bouwen lag in het begin nog niet zo hoog als in de latere fasen van de verbouwing. De lokalen zijn in Q4 van 2014 opgeleverd.

Wiel Rutten en Birgit Dulski hebben zich met het ontwerp bezig gehouden, de bouwploeg bestond toen uit:

Robert van Hees, Erik van Ooijen, Ernest Nijenhuis, Ruud Vermeulen en Jaco Buiter. In de zomer van 2014 heeft Ida de Jongh zich als actief bouwer gemeld. Ook Leo Woerdenbach heeft in die periode zijn schaarse vrije tijd ingezet voor de verbouwing.


Na de oplevering van de leslokalen is begonnen met de ontmanteling van alles wat in de huidige barruimte bevond. Deze ruimte is geheel gestript, inclusief CV, gas, water en licht. De bouwploeg bestond vanaf het begin van de verbouwing van de nieuwe barruimte uit: Ruud Vermeulen, Ida de Jongh en Jaco Buiter. Ernest, Erik en Leo hebben in het begin nog mee gedaan maar zijn/moesten om verschillende redenen gestopt/stoppen met de verbouwing. Robert heeft nog enige tijd mee gedacht over elektra. In deze fase van de verbouwing is er ook een wat groter groep mensen geweest die hebben mee gedacht over de inrichting van de bar en de kleurstellingen.

Dik van Buren en Harry van Engelen zijn in de beginfase van de verbouwing van de bar als vaste lid van de ploeg mee gaan doen.

De oplevering van de bar was tijdens het ledenfeest in september 2016.

Direct na de oplevering is gestart met de ontmanteling van de oude bar om daar toiletruimtes van te maken. Ook de centrale hal werd aangepakt.

De bouwploeg bestond toen uit Ruud, Ida, Dik, Harry en Jaco. Cor kwam in die tijd nog steeds wekelijks langs met tompoucen en heeft dit tot enkele weken voor zijn overlijden vol weten te houden!

Cor is in april 2018 overleden en zijn uitvaart heeft op zijn uitdrukkelijke wens vanuit het gebouw plaats gevonden.


Jan Paul Raterink heeft zich rond september 2016 gemeld als vast lid van de ploeg.

De nieuwe toiletten zijn in het najaar van 2017 opgeleverd.


De centrale hal met een nieuwe toegang tot de zolder is eind 2017 opgeleverd.

Na deze oplevering kon gestart worden met het ontmantelen van de oude toiletten, de oude bestuurskamer en het verbouwen van het repetitielokaal. Ook is de zolder begaanbaar gemaakt. De bouwploeg is in deze fase ongewijzigd gebleven: Ida, Ruud, Dik, Jan Paul, Harry en Jaco.


Het repetitielokaal is flink groter gemaakt en één dan de twee palen is verwijderd. Om dit mogelijk te maken is de stalen constructie welke het dak draagt versterkt.

De oplevering van deze laatste fase zal naar verwachting eind Q4 van 2020 plaats vinden.


Enkele feiten en weetjes:

  1. Er is ongeveer 25.000 kg aan puin en andere rommel verwijderd uit het gebouw.

  2. Er zijn ongeveer 1500 tompoucen door Cor gehaald.

  3. Er zijn 15 paar werkschoenen en 30 werkbroeken versleten door de bouwploeg.

  4. Er zitten ongeveer 2.200 mandagen tijd in de verbouwing.

  5. Er is 2.000 kg staal aangebracht als versteviging van de verschillende zalen

  6. Het elektra en gasverbruik is door de verbouwing met 40 % gedaald (betere isolatie en gebruik LED verlichting).

  7. Meer dan 180 ritten met de groene aanhanger gemaakt om materiaal te halen en vuil te brengen.

  8. Jo en Janny Vermeulen hebben in de loop van de tijd al hun 2 euro munten, die zij als wisselgeld kregen, aan de verbouwing geschonken, meer dan 3000 euro!

Gebleken is dat je alleen zonder een spoortje claustrofobie of plaatselijk overgewicht onder de vloer van het hele gebouw door kunt “tijgeren”.

Kleine ongelukjes zijn onvermijdelijk, dus ook bij deze verbouwing zijn er veel pleisters geplakt en 1x een setje hechtingen gezet.

Pech was er ook, een van de bouwers heeft bij het doorsteken van het oude en verstopte riool de volle lading van dat riool over zich heen gekregen.

Er is in het begin van de verbouwing een waterleiding gesprongen waardoor de oude gang blank heeft gestaan. Een docent die toevallig langs kwam stelde, zonder de kraan dicht te draaien, telefonisch alleen de vraag of het normaal was al dat water.

Op meerder plaatsen is gebleken dat kalkspecie uit 1884 (bouwjaar van ons gebouw) niet goed blijft zitten na bijna 140 jaar, een nadeel, maar na dagen bikken zijn de oude stenen wel weer herbruikbaar.


Ook is gebleken dat je een 10 jaren renovatieproject zonder lange bouwvergaderingen, detailplanning, registratie en tekeningen (behalve dan bij wijzigingen in de constructie en vergunningplichtige activiteiten) kunt realiseren. Het geheim van onze klus was dat de koffie- en lunchpauzes veelal gebruikt werden om ideeën te spuien en plannen te ventileren, die te laten bezinken, er weer op terug komen en uiteindelijk de knoop definitief doorhakken en aan de slag gaan.

Wat ook goed gewerkt heeft in het denkproces is dat wij heel veel spullen bewaarden voor hergebruik, deze meerdere keren verplaatst hebben voordat het gebruikt kon worden, maar in een aantal gevallen werd het uiteindelijk toch niet te gebruikt en afgevoerd naar het stort.

“Koop lokaal” is een slogan die wij ook tijdens de verbouwing waargemaakt hebben.

  1. Raab Karcher Culemborg: voor alle bouwmaterialen: hout, gipsplaten, rotband e.d.

  2. van Meerlo Interieurs Culemborg: vloerbedekking leslokalen, barruimte en zonwering grote zaal

  3. Carpetright Culemborg: PVC vloer hal

  4. WTC Culemborg: “refubished” verwarmingsketel en nieuwe radiatoren

  5. Scheurwater Culemborg: dubbelglas

  6. Bas van Zanten( helaas failliet) Culemborg: gereedschap, schroeven, en nog veel meer

  7. Uittenbogaart Culemborg: staal en steigerbuizen

  8. van Netten en van Stigt Zoelmond: doorgang naar de bar, metselwerk toiletten en staal constructie grote zaal

  9. Warmteservice Tiel/ Nieuwegein: leidingen, fittingen en sanitair toiletten

  10. AC verf Culemborg: alle speciaal verf

  11. Gamma Culemborg: heel veel verf 9010 en 9001

  12. AC Cases Culemborg: voor de zit- en podiumelementen

  13. SLR Beusichem: elektra materialen

  14. Exalto Dodewaard: Spuitgips en “stuc les”.

De meeste van deze bedrijven hebben ons ook met raad en daad en ons soms met uitgebreide instructies bijgestaan. Zoals bijvoorbeeld Dennis Hijkoop die geheel belangeloos de gehele elektra installatie heeft gekeurd en waar nodig adviezen heeft gegeven om dingen te verbeteren. Ook hebben wij van enkele van de genoemde bedrijven op alles wat wij kochten korting kunnen krijgen!

Het Internet en marktplaats zijn goede leveranciers en raadgevers gebleken. Wij hebben van Holwerd in Friesland tot Peer in België materialen opgehaald.

Daarnaast is heel erg veel materiaal hergebruikt en hebben wij van deze en gene ook veel eerder gebruikt (bouw) materiaal gekregen.

Helemaal 100% circulair is de verbouwing niet geworden, maar we kunnen als vereniging trots zijn op het hoge percentage hergebruik van materialen.

Het eind is in zicht

Nog een paar maanden schilderen, plinten plaatsen en kleine klusjes en dan is het klaar voor nu, maar een gebouw is nooit af!

Na de renovatie wacht alweer het reguliere onderhoud. Met regelmatig onderhoud voorkomen wij dat over x jaren een nieuwe ploeg moet aantreden om het pand te renoveren. Want 1 ding is zeker de huidige bouwploeg zal het dan niet meer kunnen doen.

Vaak is ons gevraagd hoe wij het allemaal hebben volgehouden al die jaren van klussen, bouwen en verbouwen. Het antwoord is simpel: werken aan een oud monumentaal genouw met een leuke ploeg mensen gaat nooit vervelen! (maar heel soms dachten we wel: waar zijn we aan begonnen)


0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

We zitten weer droog!

Afgelopen weekend heeft een aantal helden het dak van Pieter Aafjes gerepareerd.  De lekkage van het dak aan de voorzijde zat er al vele...

Aan alles komt een eind

Aan alles komt een eind, zo ook aan de verbouwing van het pand. Ongeveer 10 jaar geleden kondigde de gemeente aan dat de huur zou worden...

update verbouwing

Na een lange en erg leuke periode van (ver)bouwen is het moment aangebroken dat we regelmatig moeten nadenken wat er nog op de lijst...

Commentaires


bottom of page